Goede mondiale samenwerking is onontbeerlijk om de ontwikkelingsdoelen in 2030 te realiseren. Die ambitie is neergelegd in SDG 17 'Partnerships for the Goals'.
“Samenwerking is onmisbaar, zowel binnen je eigen sector als daarbuiten, zegt Pieter Elbers, KLM-president-directeur in het tweede duo-interview van management scope. Elbers is in gesprek met Jean-François van Boxmeer, CEO van Heineken.
KLM en Heineken zijn gepokt en gemazeld in grensoverschrijdende samenwerking. Ze kennen de dynamiek van het bij elkaar brengen van conflicterende belangen. Die ervaring komt goed van pas bij het aangaan en stimuleren van partnerships op het gebied van duurzame groei.
Van Boxmeer: ‘Heineken gaat overal ter wereld samenwerkingsverbanden aan. We hebben honderden partnerships voor duurzame landbouw, energieopwekking, transport, waterverbruik en afval. Brede samenwerkingsverbanden leiden vaak tot veel conferenties, holle kreten en weinig resultaat, is mijn ervaring. Lokale partnerships zijn het meest succesvol, omdat ze doelgericht zijn en het resultaat beter meetbaar is'.
Elbers: 'Wij komen met onze toestellen overal ter wereld. Neem Nairobi, dat heeft de grootste concentratie ngo’s van Afrika. Onze frequent flyers kunnen via KLM’s loyalty-programma miles doneren die ngo-medewerkers kunnen gebruiken om naar die bestemmingen toe te vliegen. Zo faciliteren we het werk van die ngo’s. Als bedrijf kun je je infrastructuur dus breder inzetten dan alleen sec voor zakendoen. Daarmee doe je tegelijkertijd inzichten op voor je business daar, dat is nu eenmaal zo'.
'De oplossing van het ene probleem creëert soms een ander probleem'. En als je denkt dat je goed op weg bent vinden andere partijen het niet duurzaam genoeg. Het is een reis’, aldus van Boxmeer.
Management Scope en Accenture richten de komende maanden de schijnwerpers op de DSGC en hoe groen en groei samen gaan. Lees het gehele interview in Management Scope hier.