De Dutch Sustainable Growth Coalition wordt gevormd door acht van origine Nederlandse, internationaal opererende bedrijven. De coalitie staat onder leiding van Jan Peter Balkenende (voorzitter) en wordt gesteund door VNO-NCW en gefaciliteerd door Accenture.
De DSGC wil de ontwikkeling en implementatie van
duurzame business modellen versnellen en zo haar
bijdrage aan de realisatie van de 17 ontwikkelingsdoelen
(SDG’s) van de Verenigde Naties vergroten.
De SDG’s omvatten de enorme uitdagingen waarvoor de wereld staat. De klimaatverandering, uitputting van de aarde en bevolkingsgroei bedreigen het voortbestaan van de mensheid. Systeemveranderingen zijn nodig om een goed leven voor volgende generaties veilig te stellen. De leden van de DSGC investeren in die veranderingen. Dit waarborgt ook de continuïteit van hun bedrijf op de lange termijn. De leden van de DSGC zijn sociaal verantwoordelijk, opereren inclusief, streven naar verantwoordelijke productie en consumptie en een klimaatneutrale bedrijfsvoering in de hele keten.
De SDG’s zijn in 2015 vastgesteld door de Verenigde Naties. Bijna alle landen van de wereld (193 van de 196) hebben hun commitment aan deze doelen gegeven. De doelen hangen met elkaar samen. Daarom heeft de DSGC alle doelen omarmd. Daarnaast heeft de coalitie thema’s uitgekozen waarin zij extra wil investeren.
In 2012 ontmoetten Paul Polman, CEO Unilever, Frans van Houten, CEO Philips en professor Jan Peter Balkenende van de Erasmus Universiteit elkaar op het World Economic Forum in Davos. Polman en Van Houten vonden dat zij aan de samenleving verplicht waren een leidende rol in te nemen bij de activiteiten tegen de opwarming van de aarde.
Hun bedrijven beschikten over veel kennis, kunde en financiële middelen die zij meer wilden inzetten voor de complexe vraagstukken waarmee de wereld zich geconfronteerd zag. De drie kwamen op het idee een coalitie te vormen van 8 Nederlandse multinationals – AkzoNobel, dsm-firmenich, FrieslandCampina, Heineken, KLM, Philips, Shell en Unilever - die zich zou moeten inzetten voor de ontwikkeling van duurzame business modellen. Terug in Nederland vond hun idee weerklank bij de andere bedrijven en werd de Dutch Sustainable Growth Coalitie geboren. Aan voormalig premier Jan Peter Balkenende werd gevraagd voorzitter te worden.
Hans de Boer, toenmalig voorzitter van werkgeversvereniging VNO-NCW, steunde de coalitie vanaf het eerste uur. Zo zorgde hij voor gesprekken tussen de DSGC en het kabinet over flankerend beleid voor de transities naar een duurzame economie. Ook was hij eens per jaar gastheer van de DSGC-bijeenkomst voor CEO’s van grote Nederlandse bedrijven, waar in vertrouwen dilemma’s bij de verduurzaming werden gedeeld. Advies- en accountsbureau EY faciliteerde ook door een van zijn medewerkers aan te stellen als programmamanager van de DSGC.
In 2015 presenteerden de United Nations de 17 Sustainable Development Goals. De DSGC maakte deze goals de basis van haar strategie, met een focus op sdg 13 en 9 (climate action en clean energy), 12 (circulaire productie en consumptie) en 17 (partnerships). In 2022 kwam daar sdg 5 sociale gelijkheid bij.
Door kennis te delen hebben de individuele bedrijven grote stappen gezet in de verduurzaming van hun industie en bijbehorende productieketens. Gezamenlijk hebben zij duurzame business cases mogelijk gemaakt op het gebied van circulaire productielijnen, windenergie op zee en biofuels voor containerscheepvaart. Inmiddels zijn Polman en Van Houten vervangen door Peter Dekkers en Sylvia van Es. Shell en Unilever hebben hun hoofdkantoor in 2020 naar Engeland verhuisd, DSM in 2021 naar Zwitserland.
Tegenwoordig werken experts van de 8 bedrijven samen met experts van overheden en kennisinstellingen om effectief beleid te ontwikkelen en te implementeren voor complexe vraagstukken, zoals het terugdringen van de scope 3 emissies of het verlengen van de levensduur van producten. Zo geven zij vorm aan SDG 17, samenwerking met stakeholders. Dat is voor de DSGC het allerbelangrijkst, want alleen met elkaar kunnen we de wereld beter maken.