Hoe kun je als bedrijf sturen op een interne transformatie naar een purpose-driven organisatie? Dat was de centrale vraag in de eerste aflevering van de nieuwe digitale serie The New Insiders, waar DSGC- DSGC-voorzitter Jan Peter Balkenende op 12 november jl. te gast was.
“I’m convinced that it is necessary to change. If you talk about today’s world: we are living the new economy, that requires new ideas”, aldus DSGC-voorzitter Jan Peter Balkenende. Verder ging hij in gesprek met Accenture’s Chief Responsiblity Officer Peter Lacy over hoe je verantwoorde groei kunt koppelen aan positieve sociale en milieuvriendelijke resultaten. Ook ging Balkenende in op de noodzaak van leiderschap, de circulaire economie en samenwerking om daadwerkelijk positieve impact te kunnen maken.
De eerste aflevering van The New Insiders-serie had als thema het transformeren naar een verantwoord bedrijf. Bedrijven moeten hun strategische doelen in lijn brengen met de maatschappelijke gevolgen en niet alleen met de economische resultaten van de onderneming. De tijd van praten is voorbij en concrete acties moeten ondernomen worden om tot meetbare resultaten te komen. Voor bedrijven en overheden over de hele wereld is verandering de meest dynamische en krachtige bron van vooruitgang. De uitdaging ligt in hoe je verandering kunt omarmen.
Na het openingsgesprek met DSGC-voorzitter Jan Peter Balkenende hadden de deelnemers de mogelijkheid om een online workshop te volgen. Zo verzorgde DSGC-lid Philips een workshop over het benaderen van leveranciers met zijn duurzaamheidsversneller voor complexe toeleveringsketens. Net als de andere DSGC-leden zit Philips al middenin een interne transformatie. De workshop was erop toegespitst om kennis te delen en andere organisaties te inspireren om intern te transformeren.
Benieuwd naar het hele gesprek met DSGC-voorzitter Jan Peter Balkenende? Je luistert hier de eerste aflevering terug.
Ook benieuwd naar wat onze (andere) leden al doen in hun interne transformatie? Lees hier een greep uit de concrete acties die zijn de afgelopen tijd hebben ondernomen.
The New Insiders is een serie digitale evenementen, geïnitieerd door Accenture Nederland. Zij matchen wereldleiders met lokale helden voor inspirerende gesprekken van 30 minuten over de meest opwindende en urgente onderwerpen van vandaag en morgen. Hier wordt ook wekelijks een podcast over gepubliceerd. De podcast is wekelijks te luisteren.